środa, 22 marca 2017

Walka - typy jednostek i ataków

Cześć Wam!

Dzisiaj będzie o typach jednostek i obrażeń, które pojawią się w Przywoływaczach. Jak już wspomniałem wcześniej będzie ich piętnaście.

Poniżej lista typów z krótkim opisem:

  • Ogień - Wszystkie istoty czy ataki związane z żywiołem ognia, wysokimi temperaturami. Ten typ będą miały salamandry, ifryty czy płonące strzały.
  • Woda - Ten typ przypiszemy jednostkom i atakom związanym z wodą, wilgocią. Tu przypadną syreny czy przywołanie deszczu.
  • Ziemia - Wszystko związane z ziemią, skałami i metalami. Tu przypadną górskie trolle, krasnoludy czy ruchome piaski.
  • Powietrze - Tu znajdziemy istoty, które większość życia spędzają ponad ziemią - ptaki, wróżki czy tornada.
  • Zimno - Tu przypadną stwory związane z mrozem czy lodem, chociażby polarne zwierzęta, zamiecie śnieżne, może nawet Buka? ;)
  • Natura - Wszystkie istoty żyjące w symbiozie z przyrodą, przykładowo elfy, drzewce, centaury.
  • Energia - Tu pojawią się istoty i ataki związane z czystą energią. Gdyby pikaczu należał do tego uniwersum przypadałby właśnie tutaj ;)
  • Magia - Tu spotkamy stworzenia, których żywot jest nierozerwalnie związany z mocami nadprzyrodzonymi, przykładowo Najpotężniejsi czarodzieje czy magiczne konstrukty.
  • Światło - Wszystkie istoty niebiańskie, jak anioły czy dobre duchy, znajdą się właśnie tutaj. 
  • Mrok - Tu przypadną wszelkie istoty potępione - różnorakie demony czy diabły.
  • Technologia - Wszystkie przejawy zaawansowanej techniki znajdą się tutaj. Szukając golemów czy mechów wiecie gdzie szukać.
  • Konstrukty - Tutaj znajdziemy wszelkie konstrukty jak trebusze, balisty czy inna broń oblężnicza.
  • Nieumarli - Jak łatwo się domyślić są to martwe istoty utrzymane przy "życiu" za pomocą mrocznej magii - zombie, szkielety czy lisze.
  • Trucizna - Wszystkie istoty związane z jadem, zarazą, skażeniem znajdą tu swoje miejsce. 
  • Zwykły - typ standardowy. Tu przypadną ludzie, zwierzęta, ataki bronią fizyczną.
Uff, jest tego trochę. Na szczęście nie muszę wdrażać wszystkiego od razu ;)

Znajomość wszystkich typów była mi jednak potrzebna do opracowania zależności pomiędzy nimi, tak by system był możliwie zbalansowany. Efekty możecie zobaczyć na obrazkach:



(Kliknij obrazek aby powiększyć)

Opracowując system zależności do Przywoływaczy zacząłem od analizy podobnego systemu w grach z serii Pokemon. Szybko się okazało, że jest on daleki od doskonałości, przynajmniej pod względem balansu rozgrywki. Łatwo można było wskazać typ, który był wyraźnie silniejszy lub słabszy niż większość. Takie rozwiązanie w mojej grze nie miało prawa się pojawić ;)

Znalezienie złotego środka pomiędzy balansem rozgrywki, pożądanym poziomem złożoności, a zdrowym rozsądkiem nie było takie proste, jednak wydaje mi się, że trafiłem całkiem blisko dziesiątki ;)

Co sądzicie o powyższym systemie? Może ktoś z Was ma pomysł na usprawnienie? Chętnie poczytam.

Dzięki za lekturę! Trzymajcie się!

4 komentarze:

  1. Myślę, że dobrym zamysłem w tym przypadku byłoby wykorzystać mechanikę kamienia, papieru i nożyc.
    Świetnie też sprawdza się w takim przypadku zwykły Excel.
    No i bardzo polecam zapoznać Ci się z nagraniem "Balansowanie gier bez Excela - Tom Grochowiak" https://www.youtube.com/watch?v=UDeYCMJzMDw z warszawskiego Koła Naukowego Twórców Gier Polygon. Byłem na tym wykładzie, sporo dobrej wiedzy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za link, chętnie posłucham w wolnej chwili :)
      Mechanikę papier, kamień, nożyce wykorzystam do klas jednostek, o tym będzie jeden z kolejnych wpisów.
      Powstawanie systemu opisanego wyżej zacząłem od wymyślenia typów stworków, później opisałem zależności między nimi na logikę, zebrałem to w właśnie w excelu, żeby mieć porównanie i modyfikowałem całość, w międzyczasie rysując powstałe zależności na wielkich ryzach papieru.
      W końcu powstało to, co można zobaczyć na obrazku :)

      Usuń
    2. Faktycznie, sporo dobrej wiedzy :)
      Choć większość z tych zagadnień była mi znana to i tak warto było sobie o nich posłuchać i przy okazji przemyśleć pod danym kontekstem. Jak to mówią, nawet oczywiste rzeczy warto czasem powtórzyć ;)
      Najbardziej zaciekawiły mnie informacje o wpływie fajności na używalność elementów w grze. Wiedziałem, że ten wpływ jest, ale nie, że aż tak duży.

      Usuń
  2. Często jest tak, że wiemy sporo, ale dopiero powtórzenie tej wiedzy w odpowiednim momencie nas oświeca. ;) Fajnie, że mogłem nieco pomóc.

    OdpowiedzUsuń