niedziela, 12 marca 2017

Eksploracja - interakcja z przedmiotami - schemat v. 1

Cześć Wam!

Tak jak obiecałem publikuję pierwszą wersję schematu dziedziczenia klas związanych z interakcją z przedmiotami.




Obiekt interaktywny - obiekt, który zostaje użyty w momencie, gdy postać gracza znajdzie się w odpowiednim miejscu. Najprostszym przykładem będą pułapki, które zadziałają, gdy tylko postać stanie na zapadni czy płycie naciskowej.
Obiekt wymagający użycia - obiekt wymagający od gracza naciśnięcia przycisku. Prostym przykładem jest łóżko - jak jakieś znajdziemy, to możemy sobie uciąć drzemkę.
"Zamknięty" obiekt interaktywny - słowo zamknięty umieściłem w cudzysłowie, gdyż jest to skrót myślowy od stwierdzenia "Wymagający posiadania jakiegoś przedmiotu i / lub spełnienia określonego warunku". Chociażby otwarcie drzwi może wymagać posiadania odpowiedniego klucza lub łomu i niezłej krzepy.
Pojemnik - każdy przedmiot mogący zawierać coś, co gracz chciałby sobie pożyczyć. Przykładem niech będzie kufer, który po otwarciu kluczem, ukazuje wspaniały skarb.
Przedmiot "wyłączony" - ponownie skrót myślowy - może to być zarówno zgaszona pochodnia, nieaktywny portal czy wyłączony starożytny konstrukt. 

Te kategorie powinny pokrywać przedmioty interaktywne, które pojawią się w grze w najbliższym czasie. Nie mam wątpliwości, że powyższy schemat ewoluuje w trakcie rozwoju Przywoływaczy, gdy na światło dzienne wyjdą rzeczy, które teraz nie przychodzą mi do głowy.

W tej chwili mam jedno ale - weźmy na przykład regał z książkami. Jest to pojemnik, w którym gracz może poprzeglądać sobie dzieła literackie. Sensowne by było, gdyby dziedziczył po klasie "Pojemnik". Załóżmy jednak, że nasze regały zawsze będą otwarte, nie pojawią się wymagania, które postać powinna spełniać, by do nich zajrzeć. W tym przypadku nasz obiekt jest bardziej skomplikowany, niż mógłby być. Moglibyśmy zrobić klasę pojemnika zawsze otwartego, dziedziczącą bezpośrednio po Obiekcie wymagającym użycia, jednak w ten sposób dublowalibyśmy kod odpowiedzialny za przeszukiwanie pojemnika. Które wyjście jest bardziej, jak to się mówi, zgodne ze sztuką? 

A może znacie lepsze rozwiązanie?

Dzięki za lekturę i zapraszam do dyskusji!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz